ONTWIKKELING STIMULEREN

Het onderwijsleerproces krijgt de fundamentele plaats die ze verdient. Samen met het schoolteam zorgt de leerkracht voor kwaliteitsvol onderwijs (actief leren, brede vorming, horizontale en verticale samenhang). Schoolteams leggen een doordachte verbinding tussen de vier deelrubrieken

Ø  uitdagende en haalbare doelen stellen
Ø  positieve en stimulerende leef- leeromgeving creëren
Ø  onderwijs op maat van de lerende aanbieden
Ø  de lerende opvolgen (via adequate feedback, evaluatie, bijsturing en rapportering).

 

 

Klik hier voor onderstaande tabel met kwaliteitsbeelden.

5 ONTWIKKELING STIMULEREN
  De school stimuleert de ontwikkeling van alle lerenden.
    5.1 De school stelt doelen voor de lerenden.
      5.1.1 Het schoolteam realiseert doelgericht een brede en harmonische vorming die betekenisvol is.
      5.1.2 Het schoolteam hanteert doelen die sporen met het gevalideerd doelenkader en zorgt voor samenhang tussen de doelen.
      5.1.3 Het schoolteam hanteert uitdagende en haalbare doelen.
      5.1.4 Het schoolteam expliciteert de doelen en de beoordelingscriteria.
    5.2 De school geeft het onderwijsleerproces en de leef- en leeromgeving vorm.
      5.2.1 Het schoolteam en de lerenden creëren samen een positief en stimulerend school- en klasklimaat.
      5.2.2 Het schoolteam en de lerenden gaan positief om met diversiteit.
      5.2.3 De leef- en leeromgeving en de onderwijsorganisatie ondersteunen het bereiken van de doelen.
      5.2.4 Het schoolteam biedt een passend, actief en samenhangend onderwijsaanbod aan.
    5.3 De school begeleidt de lerenden.
      5.3.1 Het schoolteam geeft de begeleiding vorm vanuit een gedragen visie en systematiek en volgt de effecten van de begeleiding op.
      5.3.2 Het schoolteam biedt begeleiding zowel op het vlak van leren, leerloopbaan, sociaal-emotionele ontplooiing als fysiek welzijn.
      5.3.3 Het schoolteam biedt elke lerende een passende begeleiding met het oog op gelijke onderwijskansen.
      5.3.4 Het schoolteam geeft de begeleiding vorm samen met de lerende, de ouders/thuisomgeving en andere relevante partners.
    5.4 De school volgt de ontwikkeling van de lerenden op.
      5.4.1 Het schoolteam geeft de lerenden adequate feedback met het oog op de voortgang in het leer- en ontwikkelingsproces.
      5.4.2 Het schoolteam evalueert op een brede en onderbouwde wijze het onderwijsleerproces en het behalen van de doelen.
      5.4.3 Het schoolteam stuurt het onderwijsleerproces bij op basis van de feedback- en evaluatiegegevens.
      5.4.4 Het schoolteam beslist en rapporteert onderbouwd over het behalen van de doelen bij de lerende.