5 |
ONTWIKKELING STIMULEREN |
|
De school stimuleert de ontwikkeling van alle lerenden. |
|
|
5.1 |
De school stelt doelen voor de lerenden. |
|
|
|
5.1.1 |
Het schoolteam realiseert doelgericht een brede en harmonische
vorming die betekenisvol is. |
|
|
|
|
Om een brede en harmonische vorming te realiseren is een
evenwichtige aandacht voor de diverse cultuurcomponenten (exact-wetenschappelijk,
muzisch-creatief, ...) en alle ontwikkelingsgebieden
(cognitieve, sociaal-emotionele en motorische vorming) cruciaal.
Doelgericht leren veronderstelt dat het schoolteam zowel
algemene als specifieke doelen nastreeft op het vlak van kennis,
vaardigheden, attitudes en competenties. Dit gaat over zowel
schooleigen doelen als doelen uit het gevalideerd doelenkader.
Een betekenisvolle vorming veronderstelt dat het schoolteam de
overdracht van het geleerde naar andere situaties stimuleert.
Wat de lerenden op school verwerven, krijgt zo betekenis in de
wereld buiten de school. De buitenwereld binnenbrengen in de
school verhoogt de werkelijkheidsgerichtheid van het onderwijs. |
|
|
|
5.1.2 |
Het schoolteam hanteert doelen die sporen met het gevalideerd
doelenkader en zorgt voor samenhang tussen de doelen. |
|
|
|
|
Om te voldoen aan de maatschappelijke verwachtingen hanteert het
schoolteam doelen die gebaseerd zijn op het gevalideerd
doelenkader. Met gevalideerd doelenkader wordt bedoeld: de
eindtermen, de basiscompetenties, de ontwikkelingsdoelen of de
doelen vastgelegd in een leerplan. De doelen sluiten aan bij het
verwachte beheersingsniveau. Het schoolteam werkt samen om een
volledig en samenhangend aanbod te garanderen. Vanuit
betekenisvolle contexten werken aan doelen uit verschillende
domeinen noemen we horizontale samenhang. De verticale samenhang
verwijst naar de continuïteit van doelen over de klasgroepen,
pedagogische eenheden of leerjaren heen. |
|
|
|
5.1.3 |
Het schoolteam hanteert uitdagende en haalbare doelen. |
|
|
|
|
Het schoolteam heeft zicht op de beginsituatie van de lerenden
en benut dit bij het vooropstellen van de doelen. De leer- en
ontwikkelingsbehoeften vormen hierbij het uitgangspunt. Het
schoolteam doet dit om met zoveel mogelijk lerenden het
gemeenschappelijk curriculum te realiseren. Door het evenwicht
tussen haalbare en uitdagende doelen te bewaken, verhoogt het
schoolteam de kans op succeservaringen, de motivatie en het
effect op leren. |
|
|
|
5.1.4 |
Het schoolteam expliciteert de doelen en de
beoordelingscriteria. |
|
|
|
|
Teamleden zijn zich bewust van het gedrag dat ze concreet
nastreven bij de lerende of welke verandering ze bij de lerende
willen zien. Ze leggen de doelen helder uit zodat lerenden deze
beter begrijpen en eigenaar worden van het leerproces. Dit
impliceert ook dat ze verduidelijken aan de lerenden welke
criteria gebruikt worden om te oordelen of de doelen bereikt
zijn. |
|
|
5.2 |
De school geeft het onderwijsleerproces en de leef- en
leeromgeving vorm. |
|
|
|
5.2.1 |
Het schoolteam en de lerenden creëren samen een positief en
stimulerend school- en klasklimaat. |
|
|
|
|
Een positief en stimulerend school- en klasklimaat gebaseerd op
veiligheid, vertrouwen en wederzijds respect vormt de basis van
de schoolwerking. Om dit te realiseren investeren het schoolteam
en de lerenden in positieve en ondersteunende relaties en
interacties. Een dergelijk klimaat betekent ook dat het
schoolteam met inspraak van de lerenden duidelijke afspraken en
regels maakt en deze consequent hanteert. |
|
|
|
5.2.2 |
Het schoolteam en de lerenden gaan positief om met diversiteit. |
|
|
|
|
Diversiteit is een normaal gegeven waar iedereen dagelijks in
verschillende situaties mee te maken krijgt. Het kan gaan om
verschillen in taal, geslacht, seksuele oriëntatie, religie,
cultuur, ras, socio-economische status, cognitieve en fysieke
mogelijkheden, beleving, interesses, bezigheden, zienswijzen,
behoeften... Deze diversiteit is een meerwaarde voor de
ontwikkeling van lerenden indien het schoolteam ze in het
onderwijsleerproces positief aanwendt. Zo bouwt het schoolteam
aan een inclusieve cultuur. |
|
|
|
5.2.3 |
De leef- en leeromgeving en de onderwijsorganisatie ondersteunen
het bereiken van de doelen. |
|
|
|
|
De leef– en leeromgeving verwijst naar de situatie waarin de
lerende leeft en leert. Wanneer men specifieke inspanningen
levert om het leren van de lerende gericht te ondersteunen,
spreken we van onderwijzen. De fysieke omgeving, de
infrastructuur en de aanwezige leer- en onderwijsmiddelen beïnvloeden
het leren van de lerende. Naast de leeromgeving ondersteunt ook
de onderwijsorganisatie het bereiken van de doelen. Twee
elementen spelen hierbij onder meer een rol: de onderwijstijd en
de groeperingsvormen. Het schoolteam wendt de onderwijstijd en
de groeperingsvormen doordacht aan. Elke lerende krijgt
voldoende tijd en kansen om te leren en te oefenen.
Groeperingsvormen verwijzen naar vele mogelijke vormen van
werken met individuen, kleine of grote klasgroepen, heterogene
of homogene groepen, klasoverstijgend werken... |
|
|
|
5.2.4 |
Het schoolteam biedt een passend, actief en samenhangend
onderwijsaanbod aan. |
|
|
|
|
Leren verloopt zowel incidenteel als intentioneel. Bij
incidenteel leren is het beoogde resultaat niet vooraf bepaald.
Scholen streven intentioneel of doelgericht leren na en benutten
incidenteel leren. Met het oog op het intentioneel nastreven van
de doelen biedt het schoolteam de inhouden en activiteiten
doelbewust aan. De aanpak is afgestemd op de doelen. De
activiteiten en de inhouden zijn uitdagend en haalbaar voor de
lerenden en sluiten aan bij hun voorkennis. De inhouden en
activiteiten worden in gevarieerde en indien relevant, in
betekenisvolle contexten aangeboden. Het schoolteam betrekt de
lerenden actief bij het leren en onderwijzen en zorgen voor
samenhang tussen de verschillende inhouden en activiteiten. |
|
|
5.3 |
De school begeleidt de lerenden. |
|
|
|
5.3.1 |
Het schoolteam geeft de begeleiding vorm vanuit een gedragen
visie en systematiek en volgt de effecten van de begeleiding op. |
|
|
|
|
Om alle lerenden adequaat te begeleiden, gaat het schoolteam uit
van een gedragen visie. De school plant en coördineert haar
begeleiding systematisch en cyclisch. Het schoolteam volgt de
gewenste en ongewenste effecten van de begeleiding op. Dit leidt
tot het verankeren van doeltreffende praktijken en de nodige
bijstellingen in de begeleiding op het niveau van de lerende, de
teamleden en de school. |
|
|
|
5.3.2 |
Het schoolteam biedt begeleiding zowel op het vlak van leren,
leerloopbaan, sociaal-emotionele ontplooiing als fysiek welzijn. |
|
|
|
|
Met het oog op het bereiken van de doelen met alle lerenden
biedt het schoolteam leerbegeleiding aan. Ze heeft daarbij onder
meer aandacht voor het stimuleren van de metacognitieve kennis
en vaardigheden. Hiermee worden de kennis en de opvattingen over
het eigen denken en leren en het actief bewaken en bijsturen
ervan bedoeld. De school geeft de lerende inzicht in zijn
individuele competenties en ondersteunt een vlotte overgang
tussen de verschillende leerperioden en organisaties.
Horizonverruiming en keuzebekwaamheid vanuit de eigen
interesses, talenten en competenties bij de lerende zijn hierbij
belangrijke elementen. Het schoolteam besteedt ook aandacht aan
de sociaal-emotionele ontplooiing van de lerende en aan het
fysieke welzijn. |
|
|
|
5.3.3 |
Het schoolteam biedt elke lerende een passende begeleiding met
het oog op gelijke onderwijskansen. |
|
|
|
|
Om een passende begeleiding te realiseren, detecteert het
schoolteam de mogelijkheden en de behoeften van de lerenden en
differentieert ze waar nodig. Het schoolteam gaat ervan uit dat
iedereen de kracht en de capaciteiten in zich heeft om te leren,
te groeien en te veranderen. De sterktes van de lerenden vormen
het uitgangspunt voor de begeleiding. Het schoolteam begeleidt
de lerenden via een continuüm van zorg en/of via
handelingsplanning. Een gefaseerde benadering van brede
basiszorg, verhoogde zorg, uitbreiding van zorg, een individueel
aangepast curriculum en/of handelingsplanning vormt de
ruggengraat van de begeleiding. Een sterke brede basiszorg werkt
preventief. Voor lerenden met specifieke onderwijsbehoeften
plant het schoolteam redelijke en gepaste aanpassingen waaronder
het inzetten van stimulerende, remediërende, differentiërende,
compenserende en/of dispenserende maatregelen. Op die manier
draagt het schoolteam bij tot het realiseren van gelijke kansen
voor alle lerenden en tot inclusie. |
|
|
|
5.3.4 |
Het schoolteam geeft de begeleiding vorm samen met de lerende,
de ouders/thuisomgeving en andere relevante partners. |
|
|
|
|
Diverse actoren versterken de begeleiding door samenwerking en
partnerschap. Lerenden en ouders (thuisomgeving) zijn
gelijkwaardige partners en worden actief betrokken door het
schoolteam. De begeleiding is transparant voor alle betrokkenen.
Het schoolteam houdt rekening met andere culturen,
opvoedingsstijlen en socio-economische milieus. Elke school van
het leerplichtonderwijs werkt voor de begeleiding samen met een
centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB). |
|
|
5.4 |
De school volgt de ontwikkeling van de lerenden op. |
|
|
|
5.4.1 |
Het schoolteam geeft de lerenden adequate feedback met het oog
op de voortgang in het leer- en ontwikkelingsproces. |
|
|
|
|
Feedback geven aan lerenden verhoogt het leerrendement. Dit
gebeurt in onderlinge wisselwerking tussen lerenden en teamleden
en werkt het best ingebed in een klimaat van veiligheid en
vertrouwen. Feedback is nauw verbonden met het stellen van
doelen en leerbegeleiding en sluit aan bij de leerervaring van
de lerenden. |
|
|
|
5.4.2 |
Het schoolteam evalueert op een brede en onderbouwde wijze het
onderwijsleerproces en het behalen van de doelen. |
|
|
|
|
Evaluatie vormt een essentieel en integraal onderdeel van het
leerproces van de lerende. Het schoolteam hanteert een
onderbouwde visie op evaluatie. De evaluatie is breed en
representatief voor de eigen doelen en het gevalideerde
doelenkader. Het schoolteam kiest doordacht voor verschillende
evaluatieprocedures en -instrumenten om betrouwbaar gegevens te
verzamelen. De gehanteerde beoordelingscriteria zijn objectief
en helder gecommuniceerd. De evaluatie is stimulerend en
ontwikkelingsgericht en verloopt fair en transparant. |
|
|
|
5.4.3 |
Het schoolteam stuurt het onderwijsleerproces bij op basis van
de feedback- en evaluatiegegevens. |
|
|
|
|
Het schoolteam verzamelt, analyseert en interpreteert de
evaluatiegegevens van de lerenden en stuurt op basis hiervan het
onderwijsleerproces bij. Feedback leidt tot de nodige borging en
bijsturing van het onderwijsleerproces. |
|
|
|
5.4.4 |
Het schoolteam beslist en rapporteert onderbouwd over het
behalen van de doelen bij de lerende. |
|
|
|
|
Het schoolteam rapporteert tijdig en regelmatig over de
voortgang van het leer- en ontwikkelingsproces en communiceert
hierover transparant. Deze informatie vormt tevens de basis om
een beslissing met betrekking tot de eindevaluatie te nemen en
te onderbouwen. Het schoolteam oriënteert elke lerende op basis
van de behaalde doelen, competenties en interesses. Hierbij
betrekt het schoolteam de lerende en de ouders/thuisomgeving. |