2 |
RESULTATEN EN EFFECTEN |
|
De school bereikt resultaten en effecten. |
|
|
2.1 |
De school bereikt de minimaal gewenste output bij een zo groot
mogelijke groep van lerenden. |
|
|
|
De minimaal gewenste output omvat het nastreven van de
ontwikkelingsdoelen en het realiseren van de eindtermen,
basiscompetenties en leerplandoelen. Dit hangt samen met het
streven naar welbevinden en betrokkenheid van lerenden en
leerkrachten. De algemene kwaliteitscultuur in de school en de
kwaliteit van de pedagogische relatie tussen lerenden en
teamleden vormen hierbij sleutelelementen. |
|
|
2.2 |
De school streeft naar welbevinden en betrokkenheid bij alle
lerenden en het schoolteam en naar tevredenheid bij ouders en
bij andere relevante partners. |
|
|
|
Welbevinden staat voor de mate waarin iemand zich lichamelijk,
mentaal en sociaal goed voelt. Betrokkenheid uit zich onder
andere in de mate waarin iemand geconcentreerd en geïnteresseerd
is en actief deelneemt. Welbevinden en betrokkenheid beïnvloeden
het leren, de ontwikkeling en de vorming van de lerenden. Ze
spelen eveneens een cruciale rol bij de teamleden in het
realiseren van gewenste resultaten en effecten. De mate waarin
ouders en andere relevante partners tevreden zijn over de school
is eveneens een belangrijk outputelement. Welbevinden,
betrokkenheid en tevredenheid vormen hefbomen voor
kwaliteitsontwikkeling. |
|
|
2.3 |
De school streeft bij elke lerende naar zoveel mogelijk
leerwinst. |
|
|
|
Het is belangrijk dat de school alles in het werk stelt om elke
lerende zoveel mogelijk ontwikkelingskansen te bieden. Ze
ambieert een ruime ontwikkeling en streeft naar zoveel mogelijk
leerwinst bij elke lerende. Dit duidt op de toename van kennis
en vaardigheden en op de ontwikkeling van attitudes,
competenties en talenten van lerenden gedurende een bepaalde
periode. |
|
|
2.4 |
De school stimuleert de studievoortgang van elke lerende. |
|
|
|
Studievoortgang is het bereiken van de minimaal gewenste output
binnen een vooropgesteld tijdspad. De school volgt de deelname
aan het onderwijsgebeuren van de lerende op en ondersteunt de
studievoortgang. De school streeft ernaar dat zoveel mogelijk
lerenden gekwalificeerd uitstromen, waarbij ze minimaal voldoen
aan de vereisten van het gevalideerd doelenkader. |
|
|
2.5 |
De school waarborgt de toegang tot onderwijs voor elke lerende. |
|
|
|
Iedereen heeft recht op onderwijs. Daarom heeft iedere school de
maatschappelijke opdracht om voor elke lerende de toegang tot
onderwijs te waarborgen en gelijke onderwijskansen te
realiseren. Scholen kunnen maar resultaten en effecten bereiken
als lerenden participeren aan het onderwijsleerproces. De school
volgt de deelname van alle lerenden aan het onderwijsgebeuren op
en gaat die waar nodig stimuleren. |
|
|
2.6 |
De school streeft naar effecten op langere termijn bij alle
lerenden. |
|
|
|
De school beoogt bij alle lerenden persoonlijkheidsontwikkeling,
deelname aan het vervolgonderwijs of de arbeidsmarkt en aan
diverse facetten van de samenleving. In welke mate deze effecten
op langere termijn bereikt worden, hangt af van vele factoren
waarop scholen niet altijd een invloed hebben. |