4 |
KWALITEITSONTWIKKELING |
|
De school onderzoekt en ontwikkelt op systematische wijze haar
onderwijskwaliteit. |
|
|
4.1 |
De school ontwikkelt haar kwaliteit vanuit een gedragen visie
die vertaald is in de onderwijsleerpraktijk. |
|
|
|
De school houdt rekening met de regelgeving en met de
schooleigen doelen. Ze betrekt hierbij het schoolteam. Wat in de
klas gebeurt, zorgt ervoor dat lerenden kunnen opgroeien tot
zelfstandige, sociale en veerkrachtige mensen. Dit draagt
eveneens bij tot goede leerprestaties. Daarom concretiseert de
school haar visie tot op de praktijkvloer. |
|
|
4.2 |
De school evalueert haar werking cyclisch, systematisch en
betrouwbaar vanuit de resultaten en effecten bij de lerenden. |
|
|
|
Scholen onderzoeken, borgen en verbeteren op systematische wijze
hun onderwijskwaliteit. Ze bepalen zelf de inhoud en de methode
voor de eigen kwaliteitszorg op basis van hun vaststellingen,
prioriteiten of doelen. Bij het zelf analyseren en evalueren van
de onderwijskwaliteit gebruikt de school diverse relevante
bronnen en betrekt ze belanghebbenden. De resultaten en effecten
die de school bij de lerenden bereikt, vormen daarbij samen met
de context- en inputkenmerken het uitgangspunt. Er is maar
sprake van systematiek als de school op geregelde basis haar
werking evalueert. Naast het systematische is het cyclische
karakter van kwaliteitszorg belangrijk. Een cyclus herhaalt niet
de vorige maar voegt er iets aan toe. Op die manier wordt bij
elke cyclus kwaliteit verder ontwikkeld. |
|
|
4.3 |
De school borgt en ontwikkelt de kwaliteit van de
onderwijsleerpraktijk. |
|
|
|
Scholen onderzoeken, borgen en verbeteren op systematische wijze
hun onderwijskwaliteit. Ze bepalen zelf de inhoud en de methode
voor de eigen kwaliteitszorg op basis van hun vaststellingen,
prioriteiten of doelen. Bij het zelf analyseren en evalueren van
de onderwijskwaliteit gebruikt de school diverse relevante
bronnen en betrekt ze belanghebbenden. De resultaten en effecten
die de school bij de lerenden bereikt, vormen daarbij samen met
de context- en inputkenmerken het uitgangspunt. Er is maar
sprake van systematiek als de school op geregelde basis haar
werking evalueert. Naast het systematische is het cyclische
karakter van kwaliteitszorg belangrijk. Een cyclus herhaalt niet
de vorige maar voegt er iets aan toe. Op die manier wordt bij
elke cyclus kwaliteit verder ontwikkeld. |