3 |
BELEID |
|
De school voert een beleid, rekening houdend met haar context-
en inputkenmerken. |
|
|
3.1 |
De school ontwikkelt en voert een beleid. |
|
|
|
3.1.1 |
De school ontwikkelt en voert een gedragen, geïntegreerd en
samenhangend beleid rekening houdend met haar (ped)agogisch
project. |
|
|
|
|
De school ontwikkelt en expliciteert haar gedeelde waarden,
missie en visie. Ze houdt hierbij rekening met haar context- en
inputkenmerken. De school streeft duidelijke en gedragen doelen
na en ontwikkelt een strategie. Ze stimuleert alle teamleden om
zich hiervoor gezamenlijk in te zetten. In het beleid dat de
school voert, is er gerichte aandacht voor zowel de
onderwijskundige werking als voor het personeels- en
professionaliseringsbeleid, het financieel en het materieel
beleid. Keuzes op onderwijskundig vlak worden vertaald in het
personeels- en professionaliseringsbeleid en het financieel en
materieel beleid van de school. |
|
|
|
3.1.2 |
De school geeft haar organisatie vorm op het vlak van cultuur en
structuur. |
|
|
|
|
De school bouwt doelgericht aan de cultuur en structuur van haar
organisatie, die het bereiken van haar vooropgestelde doelen
ondersteunen. Teamleden zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor
de realisatie van deze doelen. De organisatiecultuur en
-structuur worden geregeld geëvalueerd, verankerd of
bijgesteld. |
|
|
|
3.1.3 |
De school werkt participatief en responsief. |
|
|
|
|
De school ontwikkelt een cultuur waarin participatie en dialoog
belangrijke elementen zijn. Participatie is overleggen,
afstemmen en rekening houden met elkaar. Vooral het uitwisselen
van zienswijzen tussen de verschillende participanten en samen
school maken is belangrijk. Dit verhoogt het draagvlak voor
beslissingen en de betrokkenheid van het schoolteam en de
lerenden. De school staat open voor externe vragen en
verwachtingen en maakt hierbij bewuste en onderbouwde keuzes. |
|
|
|
3.1.4 |
In de school heerst een innovatieve en lerende
organisatiecultuur. |
|
|
|
|
In de school zijn de teamleden gericht op voortdurende
ontwikkeling. De school initieert veranderingen om het leren en
onderwijzen te verbeteren. Het schoolteam probeert nieuwe
benaderingen en werkwijzen uit. De school stimuleert de
samenwerking tussen de teamleden en het leren van en met elkaar
met het oog op expertisedeling. |
|
|
|
3.1.5 |
De school bouwt samenwerkingsverbanden uit die het leren en
onderwijzen ten goede komen. |
|
|
|
|
De school bouwt aan relaties met ouders en andere partners. Ze
verbindt de schoolpraktijk met de thuisomgeving en de lokale en
bredere omgeving. Ze zorgt voor een doeltreffende samenwerking
met andere partners. Ze legt daarbij prioriteiten in functie van
het leren en onderwijzen. |
|
|
|
3.1.6 |
De school communiceert transparant over haar werking met alle
betrokkenen. |
|
|
|
|
De school voert een actieve communicatie met interne en externe
belanghebbenden over haar doelen, resultaten, effecten en
(onderwijskundige) ontwikkelingen. Ze creëert hiervoor
voldoende mogelijkheden tot open dialoog. |
|
|
3.2 |
De school ontwikkelt en voert een onderwijskundig beleid. |
|
|
|
3.2.1 |
De school ontwikkelt en voert een doeltreffend beleid op het
vlak van leren en onderwijzen. |
|
|
|
|
De school ondersteunt en monitort de continuïteit, de opbouw en
de samenhang van de doelen, de vormgeving van het
onderwijsleerproces en de leef- en leeromgeving, de begeleiding
en de evaluatie- en rapporteringspraktijk. Ze verzamelt gerichte
informatie om haar werking te borgen en bij te stellen. |
|
|
3.3 |
De school ontwikkelt en voert een personeels- en
professionaliseringsbeleid. |
|
|
|
3.3.1 |
De school ontwikkelt en voert een doeltreffend personeelsbeleid
dat integraal en samenhangend is. |
|
|
|
|
De school gebruikt duidelijke en overlegde criteria bij het
aanwerven en inzetten van teamleden. Ze speelt in op de
competenties van het schoolteam. De school voert informele en
formele gesprekken met de teamleden en heeft specifieke aandacht
voor ondersteuning. De teamleden krijgen feedback over de manier
waarop ze hun opdracht vervullen. Hierdoor toont de school dat
zij de inspanningen van de teamleden waardeert. De school voert
een transparant en rechtvaardig evaluatiebeleid. |
|
|
|
3.3.2 |
De school ontwikkelt en voert een doeltreffend
professionaliseringsbeleid en heeft hierbij specifieke aandacht
voor beginnende leraren. |
|
|
|
|
De school ontwikkelt een systematisch
professionaliseringsbeleid. Hierbij staan de
professionaliseringsnoden van de teamleden en de prioritaire
doelen van de school centraal. De school bevordert de
professionele dialoog en reflectie over leren en onderwijzen en
biedt hierbij de nodige ondersteuning. Interne en externe
expertisedeling worden gestimuleerd. De school moedigt de
implementatie van professionaliseringsinitiatieven aan en volgt
de effecten ervan op. Beginnende teamleden krijgen een passende
begeleiding. |
|
|
3.4 |
De school ontwikkelt en voert een financieel en materieel
beleid. |
|
|
|
3.4.1 |
De school ontwikkelt en voert een doeltreffend financieel en
materieel beleid. |
|
|
|
|
De school heeft zicht op de materiële noden. Ze wendt de
toegekende middelen aan op basis van duidelijke en overlegde
criteria in functie van de prioriteiten en de doelen die ze wil
bereiken. De school volgt de effecten van haar financieel en
materieel beleid op. |
|
|
|
3.4.2 |
De school beheerst de kosten voor alle lerenden. |
|
|
|
|
De school reflecteert over de kosten voor alle lerenden. Ze
maakt strategische keuzes om deze te beheersen. Ze heeft hierbij
bijzondere aandacht voor maatschappelijk kwetsbare groepen. De
school communiceert transparant over de kosten met alle
belanghebbenden. |
|
|
3.5 |
De school ontwikkelt en voert een beleid op het vlak van de
fysieke en mentale veiligheid van de leef-, leer- en
werkomgeving. |
|
|
|
3.5.1 |
De school ontwikkelt en voert een doeltreffend beleid met het
oog op de fysieke en mentale veiligheid van de leef-, leer- en
werkomgeving. |
|
|
|
|
De lerenden en teamleden voelen zich mentaal veilig in de
school. Het onderwijs vindt plaats in lokalen die bewoonbaar,
veilig en hygiënisch zijn. Om dit te realiseren neemt de school
een samenhangend geheel van maatregelen gericht op het
voorkomen, evalueren en bestrijden van risico's. Dit beleid is
ingebed in het onderwijskundig beleid van de school en verankerd
in de dagelijkse praktijk. Op basis van een analyse van de
risico’s, de beschikbare financiële middelen en de wettelijke
vereisten, stelt de school prioriteiten voorop. Verbeteringen
leiden binnen een redelijke termijn tot de gewenste resultaten. |